Just Add Wine | Ine Goossens & Ries van der Vlugt

Just Add Wine

from Nature with Love

Pure individual wines and winemakers standing up for individuality - call them pure-oldskool-distinctive-soulful and funky wines. Call it natural-Call it artisanal-Call it Organic.

most wanted wines

If you would like an allocation of our most wanted wines, which we hope we will have more of next year, please email us and let us know. We will ensure you get something.

REFERENTIES

read the story online

Wat ambiance en keuken betreft zou een bedrijf als De Graaf van het Hoogveen natuurlijk lid moeten zijn van de Alliance Gastronomique Néerlandaise, het verbond waartoe de meeste toprestaurants behoren. Dat dit tot nu toe niet is gebeurd, heeft misschien te maken met communicatie en presentatie. De mailings bijvoorbeeld van dit restaurant demonstreren een zangerig taalgebruik, waarvan ook ik vaak de kriebels krijg.

read the story online

Er waren deze avond zeven gangen met zeven even voortreffelijke wijnen. Aan de muren hingen kleurenopnamen van geslaagde gerechten, die de culinaire fotograaf van Gourmet had gemaakt.

read the story online

Onze nationale wijnschrijver Hubrecht Duijker overweegt nu zijn volgende standaardwerk aan Piedmonte te wijden. Er werd weer buitengewoon goed gekookt in de Graaf van het Hoogveen. Dat vond ik niet alleen, maar ook mijn buurman Heinz Winkler, de chef-kok van Tantris in München. Heinz heeft drie sterren van de Michelin-gids en behoort daarmee tot de exclusieve groep topkoks als Bocuse, Chapel, Haeberlin en Vergé. Hij kreeg die drie sterren al op 31-jarige leeftijd en was daarmee de jongste kok, die ooit zo hoog scoorde. Heinz was dik tevreden over de prestaties van zijn jonge collega in Noordwijk.

read the story online

Vanuit Zwitserland was Hans Gerd Kübel naar de Lage Landen gekomen. Sinds 10 jaar heeft hij bij Zürich de zalmrokerij Balik. Kübel was 30 jaar acteur en regisseur in het theater. Hij vertolkte zowel Shakespeare, als ook de

read the story online

Heel onopvallend reisde Ine in 1976 mee met een culinair weekend, dat Thomas Lepeltak georganiseerd had in Engeland met Paul Bocuse als gast-kok en in het teken stond van de 50th anniversary of the coronation of Her Majesty Queen Elizabeth II.

read the story online

In april echter begon een bijzonder luxueus ingericht Koetshuis aan zijn tweede leven onder leiding van Ine Droogh-Goossens, ooit de drijvende kracht achter het restaurant De Graaf van het Hoogveen. Het ziet er naar uit dat zij de eigenzinnige strategie van Frisch voortzet. Ine Droogh-Goossens heeft een koers uitgestippeld en lijkt die vastberaden te volgen.

read the story online

De bekroonde mailing, gericht op het bedrijfsleven en potentiële gasten, bestaat uit een aankondiging voor een Kerstdiner met een antwoordkaart. Hierop werd een persoonlijke brief gezonden aan de geïnteresseerde gast met meer informatie. Ine Droogh-Goossens, directeur van 't Koetshuis in Rhenen is erin geslaagd op een uitnemende wijze een prachtig uitgevoerde mailing te verzorgen.

• Just Add Wine
    Ine Goossens & Ries van der Vlugt
    Feiko Clockstraat 139
  • 9665 BH Oude Pekela
  • M +31(0)620198832 Ries
    M +31(0)651416898 Ine

Service

Verzenden

Via Vinologix in nauwe samenwerking met DPD

doos 12 flessen Vinologix

Op de hoogte blijven

Laat uw e-mailadres achter en ontvang ons laatste nieuws direct in uw mail

Bloedworst op sterrenniveau | Piet Esser | De Telegraaf

Datum: 27-10-1983

Om te beginnen mijn verontschuldiging voor het feit dat deze rubriek, voor de derde keer in één maand, gewijd zal zijn aan een restaurant dat in de klasse zeer goed, maar duur valt.

Ik begrijp maar al te wel dat de meeste lezers, zeker in deze tijd van economische rampspoed, slechts bij hoge uitzondering bereid en in staat zullen zijn per persoon meer dan honderd gulden neer te tellen voor een maaltijd - hoe exquis die dan ook moge zijn. Een samenloop van omstandigheden beperkte onze keuze de vorige week echter zodanig dat wij ons voornemen, eens een bezoek te brengen aan De Graaf van het Hoogveen te Noordwijk op kortere termijn moesten uitvoeren dan aanvankelijk in de bedoeling had gelegen. Een kwestie van aangename noodzaak.

gastronomisch experiment

De Graaf van het Hoogveen aan de Quarles van Uffordstraat in Noordwijk-aan-Zee, vlak bij de vuurtoren en op een half uurtje rijden van Amsterdam, is het troetelkind van het restaurateursechtpaar  Joop en Ine Droogh. Het is een klein (acht tafeltjes) restaurant dat zich richt op een beperkte kring van kieskeurige gourmets die niet schrikken van een gastronomisch experiment, en evenmin van een gepeperde rekening.

bewondering

De onvermoeibare Ine Droogh-Goossens, de bezielende kracht achter het bedrijf, heeft iets van een zendelinge. De mirakels die in de keuken worden bekokstoofd worden door haar begeleid met verhandelingen waarin de bijbehorende gastronomische geloofsartikelen worden uiteengezet. Dit is niet denigrerend bedoeld: de bevlogenheid van mevrouw Droogh-Goossens dwingt bewondering af. Zij heeft een duidelijke en weldoordachte visie op het culinaire bedrijf en getuigt daarvan met een aandoenlijk engagement. Hier volgen enkele indrukken van ons vorige week afgelegde bezoek.

Interieur

Bij ons eerste bezoek, zo'n anderhalf jaar geleden, werden wij getroffen door de onbenulligheid van de aankleding. Sindsdien heeft het echtpaar een bekende binnenhuis-architect in de arm genomen die de eetzaal heeft omgetoverd tot een eigentijdse symfonie in wit en cérise. Het interieur is door deze geslaagde ingreep in overeenstemming gebracht met het niveau van de keuken. Mooi servies van Villeroy & Boch. Ingeblikte muziek die m.i. overbodig maar niet bijzonder storend is.

Bediening

Zeer persoonlijk. De Graaf van het Hoogveen werkt met een minimale staf. De heer en mevrouw Droogh-Goossens doen vrijwel alles zelf. Het is een compliment waard dat zij toch de indruk wekken, voor elke gast alle tijd te hebben.

Prijzen

Gezien de opzet van de zaak (geen lunch, weinig tafeltjes, verwerking van dure producten) logisch, maar daarom niet minder hoog. Reken op honderd gulden de man als het absolute minimum en op een gemiddelde van f 140,-- à f 150,--. Wel zeer goede keus in relatief goedkope wijnen. Zie daarvoor desbetreffende paragraaf.

De keuken

Van zeer hoge kwaliteit - en beslist een van de meest bijzondere van Nederland. De jonge chef, Paul van der Meij (eerder werkzaam bij gerenommeerde instellingen als De Bokkedoorns, Neercanne en Rozenrust) is een inventief keukenmeester die de leer van de permanente culinaire revolutie in de praktijk brengt.

Zijn stijl - en hierin wordt hij door Ine Droogh krachtig gestimuleerd - is gedurfd en origineel, soms zelfs provocerend.

hollandse keuken nieuwe stijl

Het grootste waagstuk van de Noordwijkers is de introductie van de Hollandse keuken nieuwe stijl. Zo'n dertig procent van de op de kaart vermelde gerechten is op de een of andere manier geënt op de vaderlandse pot, en een van de twee menu's (à f 90,--) bestaat uit zeven van zulke gerechten. Dit patriottische menu, zo kan ik uit eigen ervaring mededelen, is een geslaagd experiment.

speklapjes en griesmeelpudding

Een wonderlijke gewaarwording om de onmiskenbare smaak van bloedworst-met-appeltjes, van hutspot, van speklapjes en van griesmeel-pudding te herkennen in gerechten die even onmiskenbaar het stempel van de haute cuisine dragen. In sommige gevallen (b.v. het warme puddinkje van duinkonijn met lamsorenhoningsaus en lamsoren) gaat het meer om een Hollands accent in een voor het overige typisch Franse creatie, maar in andere (zoals de saucijsjes met zwezerikgehakt in een wortelpureetje) is werkelijk sprake van een variatie op een oer-hollands thema. Wie vooroordelen koestert tegen artikelen als bloedworst en speklapjes kan zich hier voor eens en voor altijd van deze waan laten genezen.

franse menu

Mijn tafelgenote had voor het vijf gangen tellende Franse menu gekozen. Hoogste lof voor de jacobsmosselen en voor de zalm in koude komkommersaus, een kritische kanttekening bij de hazenrug met vanillesaus en dito stokjes. Het vlees was van perfecte kwaliteit en onberispelijk bereid, maar de combinatie met vanille (althans met zo véél vanille) was te excentriek om geheel geslaagd te mogen heten.

beste wijnkaart van nederland

Indertijd bekroond met de onderscheiding "Beste Wijnkaart van Nederland". Uitvoerige en nuttige toelichtingen. Een grote keuze in Bordeaux, Bourgogne en Rhône, maar vooral ook in de minder bekende wijnen van elders. Ine Droogh-Goossens heeft met bewonderenswaardige trefzekerheid een assortiment samengesteld dat juist ook aantrekkelijk is voor de gast die, wat dit onderdeel betreft, de rekening binnen de perken wil houden. Wij hebben ons vorige week strikt beperkt tot wijnen die voor f 30,- de fles op de kaart staan (wij dronken ze per glas voor f 5,--) en zijn van de ene verbazing in de andere gevallen.

standaardwerk hubrecht duijker

Zo maakten we, op advies van mevrouw Droogh-Goossens, kennis met twee miraculeus goede Vins de l'Orléanais van Roger Montigny )een rode en een witte), met een Gamay de Touraine van Henri Marionnet die met een top-Beaujolais kan wedijveren, met verbluffende diep-fruitige Minervois van Domaine Meyzonnier en met een Corbières van Domaine de Montjoie die mag worden gezien als het bewijs bij de stelling die Hubrecht Duijker in zijn onlangs verschenen, onvolprezen standaardwerk De Grote wijnen van de Rhône en het Franse Zuiden poneerde: "De Languedoc....nog altijd besmet met het beeld van simpele slobberwijn, biedt tegenwoordig een aantal werkelijk uitstekende wijnen die in hun prijscategorie kunnen wedijveren met welke Bordeaux dan ook".

Gasten wordt vriendelijk verzocht, in de eetzaal geen geparfumeerde pijptabak te roken.

• bloedworst met appel
  • Interieur restaurant De Graaf van het Hoogveen in 1976-1983